Sound Installation

Although within the waters there was no longer anything to call attention to (2024)


Material:
40 lenticular prints (698 x 499 mm), 40 metal boxes of (700 x 500 mm), multichannel installation with 16 speakers, amplifiers, cables and sound. Variable dimension.

The installation is an archive of encounters and memories that emerge from the artist's mediation with the Guadalquivir River as it passes through Córdoba, using critical listening and walking as artistic practices. Walking the contour of the piece, the visitor encounters a landscape in movement, which configures a territory of sonorous geographies for imaginative listening.

The installation uses forty resonant boxes that mediate sounds captured along the river, creating an interface that relocates vibrational matter into images. These recordings question human limitations in contemplating the complexity of the elements that constitute a landscape, and point out, from a critical listening practice, that no sound capture is neutral, as it must be consensual between humans, microphones, and non-human agents.

Field recordings intertwine and dissolve in the multichannel system, similar to how lenticular images create moving places according to the position of the viewer. The use of hydrophones allows sounds to be explored beyond the threshold of human auditory perception, revealing a hybrid topography that emerges from the vibrational matter between water, land and surrounding architectural structures. The piece distances itself from high-fidelity recordings, employing microphones that amplify the vibrational movements of landscape elements. For example, contact microphones have been used on the floating platform on the other side of the museum, expanding the acoustic experience by allowing the vibrational environment of the landscape to be heard from the volume and interstitial space of the floating object.

This expanded listening was also explored in the C3A building, where extended listening sessions were conducted by placing microphones in the architecture. Just as sounds from the river were relocalized in the building, the reverse process was carried out using an application (ECHOES) that relocalizes sounds from the architecture on a map to facilitate hybrid listening. This application uses GPS technology and geolocation of sounds; to download it and access the audio guide, a QR code can be scanned.



C3A - Centro de Creación Contemporánea de Andalucía
C/ Carmen Olmedo Checa, s./n
14009 Cordoba (Spain)
14.10-0?.11.2024




(SP)
Instalación sonora

Aunque dentro de las aguas ya no hubiera nada que llamara la atención (2024)



Materiales:
40 impresiones lenticulares (698 x 499 mm), 40 cajas metálicas (700 x 500 mm), instalación multicanal con 16 altavoces, amplificadores, cables y grabación y composición sonora. Dimensión variable.

La instalación es un archivo de encuentros y memorias que emergen de la mediación del artista con el Río Guadalquivir a su paso por Córdoba, utilizando la audición crítica y el caminar como prácticas artísticas. Al recorrer el contorno de la pieza, el visitante se encuentra con un paisaje en movimiento, que configura un territorio de geografías sonoras para escuchas imaginativas.

La instalación utiliza cuarenta cajas resonantes que median sonidos capturados a lo largo del río, creando una interfaz que relocaliza materia vibracional en imágenes. Estas grabaciones cuestionan las limitaciones humanas al contemplar la complejidad de los elementos que constituyen un paisaje, y señalan, desde una práctica crítica de la escucha, que ninguna captura sonora es neutral, ya que debe ser consensuada entre humanos, micrófonos y agentes no humanos.

Las grabaciones de campo se entrelazan y disuelven en el sistema multicanal, de manera similar a cómo las imágenes lenticulares crean lugares en movimiento según la posición del espectador. El uso de hidrófonos permite explorar sonidos más allá del umbral de la percepción auditiva humana, revelando una topografía híbrida que emerge de la materia vibracional entre el agua, la tierra y las estructuras arquitectónicas del entorno. La pieza se distancia de las grabaciones de alta fidelidad, empleando micrófonos que amplifican los movimientos vibracionales de los elementos del paisaje. Por ejemplo, se han utilizado micrófonos de contacto en la plataforma flotante al otro lado del museo, ampliando la experiencia acústica al permitir escuchar el ambiente vibracional del paisaje desde el volumen y el espacio intersticial del objeto flotante.

Estas escuchas expandidas también se exploraron en el edificio del C3A, donde se realizaron largas sesiones de escucha situando micrófonos en la arquitectura. Al igual que se relocalizaron sonidos del río en el edificio, se llevó a cabo el proceso inverso mediante una aplicación (ECHOES) que relocaliza sonidos de la arquitectura en un mapa para facilitar la escucha híbrida. Esta aplicación utiliza tecnología GPS y geolocalización  de sonidos; para descargarla y acceder a la audioguía, se puede escanear un código QR.